تـــبـــرّی ( دشــمـن شـــناسـی )
آمریكا دشمن شماره 1 مردم محروم و مستضعف جهان است . حضرت امام خمینی (ره)
صفحه نخست       پست الکترونیک          تماس با ما              ATOM            طراح قالب
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


«بدترین دشمنان كسانی اند كه حیله خود را بیشتر پنهان می دارند.»



مدیر وبلاگ :طاهر مهدوی
مطالب اخیر
نویسندگان

نبرد رسانه‌ای آمریکا با ایران روی ریل عملیات روانی
  ۱۳۹۷/۰۴/۱۳
Image result for ‫نبرد رسانه‌ای آمریکا علیه ایران‬‎
اکرم بکرانی

  آمریکایی‌ها نبرد جدید رسانه‌ای خود را وارد ریل جدید عملیات روانی کرده‌اند، با حذفی‌تر شدن تدریجی نگاه ترامپ به ایران، عملیات‌های فیزیکی و روانی او نیز با این برنامه عملیاتی به روز‌تر خواهد شد. اخیرا کمیته بودجه مجلس سنای آمریکا لایحه پیشنهادی بودجه وزارت خارجه و عملیات‌های خارجی این کشور را تصویب کرده که یکی از بخش‌هایی که در این لایحه در سال‌های اخیر وجود داشته است مسئله ایران و مقابله با نفوذ ایران بوده است. در این لایحه که باید در صحن اصلی سنا و مجلس نمایندگان آمریکا هم به تصویب برسد، مانند سال‌های گذشته بندهایی به مقابله با ایران از جمله از طریق اعمال تحریم اختصاص یافته است. کمیته بودجه سنا همراه این لایحه، در گزارشی که به سنا ارائه شده، جزئیات و اهداف بخش‌هایی از بودجه را تشریح کرده است. این گزارش نشان می‌دهد در این بودجه ردیف بودجه مشخصی برای مقابله با «نفوذ رسانه‌ای ایران از طریق فضاسازی تبلیغاتی» در نظر گرفته شده است.
1: لایحه اخیر سنای آمریکا به چه معناست؟
آمریکایی‌ها به دنبال پروژه آمریکایی – صهیونیستی «ایران اگزیت» (که در چند ماه گذشته شدیدا مورد توجه و تمرکزشان قرار گرفته است)، به این نتیجه رسیده‌اند که «خروج ایران از منطقه بدون خروج معنوی و ایدئولوژیک ایران از منطقه ممکن نیست»، یکی از مهم‌ترین مقدماتی که از نظر آنها سبب «نفوذ معنوی و ایدئولوژیک ایران در منطقه شده است»، بازوان رسانه‌ای و فعالیت‌های تبلیغاتی جمهوری اسلامی است. در راستای از بین بردن این توان آمریکایی‌ها به موازات پروژه ایران اگزیت، تلاش داشته‌اند تا ایران را در حوزه تبلیغاتی خلع سلاح کنند. لذا ابتدا فضای رسانه‌ای ایران را تحریم کردند و بعد با کمک وزارت خارجه آمریکا «شورای مدیران خبررسانی(BBG)» که بازوی اصلی پروپاگاندای رسانه‌ای دولت آمریکا به شمار می‌آید را مامور انجام این پروژه کردند.
پروژه ایران اگزیت اقدامی است که اخیرا آمریکایی‌ها با عنوان «خروج ایران از منطقه» کلید زده‌اند و تلاش کرده‌اند با حمایت برخی از کشورهای منطقه خصوصا عربستان و امارات، محتوای فارسی در وب سایت‌هایی خاص برای آن ایجاد کنند. آمریکایی‌ها با تغییر میدان بازی به سمت استفاده از عملیات روانی به دنبال این هستند تا وارد میدان جدیدی از رویارویی با ایران شوند. دو هدف اصلی آمریکایی‌ها برای رسیدن به این جایگاه این است که نخست؛ فضای داخلی را نسبت به فعالیت‌های منطقه‌ای ایران ناراضی کرده و زمینه‌ای را برای استفاده‌های بعدی آن فراهم کنند. و دوم هدف آنها این است که محبوبیت ایران را نزد مردم منطقه از بین ببرند.
1-1: ایجاد نارضایتی روانی
نخستین هدف آمریکایی‌ها این است که رسانه‌های همسوی خود را بسیج کنند تا در یک عملیات روانی مهندسی شده، بازتابی غیرواقعی از فضای اقتصادی ایران و توام با «بحرانی» جلوهدادن این فضا ارائه دهند تا با استفاده از این بازتاب بتوانند مردم را نسبت به کشور ناامید کرده و به جایگاهی برسانند که بگویند «کار، دیگر تمام است»، «نظام روزهای پایانی خود را سپری می‌کند»، «اقتصاد عامل فروپاشی کشور می‌شود» و... که وقتی فضای مجازی به صورت دقیق بررسی می‌شود، نشان دهنده پی‌گیری آن با استفاده از همان پروژه است. آمریکایی‌ها با تمام قوا وارد میدان مبارزه در این فضا شده‌اند، به گونه‌ای که به تعبیر برخی از کارشناسان غربی، آمریکا بدنبال آن است در سال 2018 تغییرات بزرگی درخصوص ایران اتفاق بیفتد.
به همین دلیل در متن لایحه بودجه سنا هم ذیل عنوان «برنامه‌های دیپلماتیک»، بودجه مشخصی برای «برنامه‌های دموکراسی برای ایران» در نظر گرفته شده و مسئولیت این برنامه‌ها به دستیار وزیر خارجه در امور آسیای نزدیک محول شده است.
1-2: ایجاد عدم محبوبیت در منطقه
یکی دیگر از اهداف مهم اخیر آمریکا از این موضوع این است که در منطقه تصوری را به وجود آورد که ایران کشوری ثبات زدا است و این موضوع به تدریج سبب عدم محبوبیت ایران در سطح منطقه‌ای شود. در بخشی از گزارش کمیته بودجه سنا، آمده است «وزیر خارجه باید با مشورت با سران دیگر آژانس‌های فدرال مربوطه، از جمله بی.بی.جی، برنامه‌های ضدنفوذ ایران را که بودجه آن در این لایحه تأمین شده، هماهنگ کند.» این گزارش می‌افزاید: «این برنامه‌ها باید: (۱) با اظهارات (غلط) حکومت ایران علیه ایالات متحده و دیگر کشورهای دموکراتیک مقابله کند؛ (۲) حمایت این حکومت از گروه‌های نیابتی تروریستی را تشریح کند؛ و (۳) آثار حمایت از این گروه‌های نیابتی بر وضعیت مردم سوریه، یمن و دیگر مناطقی که آنها فعال هستند را ارزیابی و تشریح کند.» این موضوع نشان می‌دهد که تمرکز آمریکایی‌ها بر روی این است که بازوان معنوی منطقه‌ای ایران و محور مردمی مقاومت را دچار انفصال کرده و زمینه گسست آن را فراهم کند.
2: برنامه‌ای با سه ضلع
همپیمانی آمریکا و اسرائیل در این موضوع یک برنامه هماهنگ است. البته عربستان نیز تلاش می‌کند تا با ایجاد شکاف‌های جدید در این برنامه نقش‌آفرینی کند. به عبارت بهتر یک تقسیم کار فعالانه بین این سه به وجود آمده تا فشارها بر ایران برای ایجاد نارضایتی اجتماعی و اقتصادی بیشتر شود.
در یکی دو ماه اخیر شاهد فعالیت‌های صریح‌تر صهیونیست‌ها درخصوص امنیت روانی بوده‌ایم. صهیونیست‌ها همیشه و در طول تاریخ تلاش کرده‌اند تا مواضعی که نسبت به مردم ایران می‌گیرند محتاطانه‌تر باشد. اما در دو ماه اخیر و با صراحت لحن ترامپ نسبت به ایران، صهیونیست‌ها نیز صریح‌تر شده‌اند. نتانیاهو در دو پیام ویدئویی نخست درخصوص مسئله آب و دوم درخصوص مسئله فوتبال، تلاش کرد تا این هدف عملیات روانی را پی‌گیری کند که ایران در حال پرداخت هزینه است و «شرط توسعه ایران این است که از منطقه خارج شود».
3: پروژه بی.بی.جی چیست؟
بی.بی.جی یا مدیران خبررسانی رسانه در آمریکا هرچند با عنوان یک آژانس مستقل دولتی توصیف شده، اما بودجه مستقیم خود را از دولت آمریکا دریافت می‌کند و عملکرد آن تحت نظارت کنگره آمریکا قرار دارد. رسانه‌هایی چون «صدای آمریکا» و «رادیو فردا» تحت مدیریت این نهاد فعالیت می‌کنند. این پروژه از تخصیص بودجه به «صدای آمریکای فارسی» و «رادیو فردا» با هدف «هماهنگی برنامه‌های مقابله با نفوذ ایران» حمایت کرده است. بر اساس اسناد دولت آمریکا، در لایحه پیشنهادی دولت، 661/1 میلیون دلار برای بی.بی.جی بودجه درخواست شده بود، که نهایتا در کمیته بودجه سنا رقم 565/3 میلیون دلار به تصویب رسیده است. در بودجه پیشنهادی دولت آمریکا برای سال ۲۰۱۹، «پیشبرد نفوذ آمریکا» یکی از اهداف بی.بی.جی عنوان شده است.
عملکرد اصلی پخش بین‌المللی آمریکا یعنی جایی که بی‌بی‌جی می‌تواند تغییری ایجاد کند، اخبار تلویزیونی و رادیویی است. از نظر طراحان بی‌بی‌جی ابزارهای جدید رسانه‌ای می‌تواند به منظور تکمیل فعالیت‌های سیاسی مورد نظر آمریکا و به عنوان پیشران تغییرات منطقه‌ای مورد تمایل آمریکا به کار گرفته شوند.
بی‌بی‌جی در استخدام ایران هراسی و فعالیت‌های نفرت گونه آمریکا علیه ایران قرار گرفته است. رادیو فردا و صدای آمریکای فارسی جزو رسانه‌هایی هستند که به صورت علنی زیر مجموعه فعالیت‌های بی.بی.‌جی محسوب می‌شود و هزاران وب سایت و خبرگزاری در حال پمپاژ خبرهایی برای مقابله با نفوذ ایران در منطقه و نفرت پراکنی علیه ایران هستند و یکی از عملیاتی‌ترین ابعاد جنگ نرم علیه ایران را در پیش گرفته‌اند.


سراب FATF در حل مشکلات بانکی کشور

Image result for ‫سراب FATF در حل مشکلات بانکی کشور‬‎
  رحمان حبیبی
«برجام دستاوردی برای ایران در حوزه مبادلات بانکی نداشته است و مسئولین کشور برای سرپوش گذاشتن به این ناکارآمدی، FATF را دستاویز خودشان برای مشکلات بانکی قراردادند؛ اما ریشه مشکلات بانکی نه در FATF بلکه در تحریم‌های ثانویه بانکی آمریکا علیه ایران است».
دولت به امید رفع مشکلات بانکی کشورکه برجام ناتوان از حل آن بوده تصمیم گرفت تا با پذیرفتن درخواست‌های FATF به ظن خود بسترهای لازم را برای حل مشکلات بانکی کشور فراهم کند. بدین منظور دولت، علاوه‌برگذراندن لایحه پالرمو و تصویب آن در مجلس، سه لایحه دیگر درخواستی گروه ویژه اقدام مالی FATF شامل «لایحه اصلاح قانون مبارزه با پول‌شویی»، «اصلاح قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم» و «الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم» را نیز با اصرار در دستور کار مجلس قرار داده است. مجلس شورای اسلامی به غیر تصویب از لایحه پالرمو که مربوط به بهمن ۱۳۹۶ بوده است، در اردیبهشت‌ماه سال جاری نیز لایحه دوم و همچنین کلیات لایحه سوم را به تصویب رساند. لایحه چهارم نیز با ۱۳۸ رأی موافق و ۱۰۳ رأی مخالف برای مدت دو ماه از دستور کار مجلس خارج‌شده است. ولی‌الله سیف رئیس‌بانک مرکزی کشور در مورد لزوم تصویب لایحه چهارم می‌گوید: «با توجه به مسائل و پیچیدگی‌های خاصی که درصحنه بین‌المللی داریم، حرکت در مسیر استفاده از استانداردهای روز کمک می‌کند که بانک‌های ما با بانک‌های بین‌المللی به‌ویژه اروپایی ارتباط برقرار کنند. اکنون‌که اروپایی‌ها مسیر خود را از آمریکا جدا کرده‌اند، باید فضایی را فراهم کنیم که بانک‌های اروپایی بتوانند با بانک‌های ما کار کنند و راه برقراری این ارتباط استفاده از استانداردهای روز دنیا است که متأسفانه بانک‌های ما از این استانداردها عقب‌افتاده‌اند».
گروه ویژه اقدام مالی (FATF) نخستین بار در سال ۱۹۸۹ توسط هفت‌کشور بزرگ صنعتی (آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان، کانادا، ژاپن و استرالیا) در ابتدا باهدف مبارزه با تأمین مالی مواد مخدر تشکیل شد و در سال ۲۰۰۱ دامنه فعالیت آن به مبارزه با تأمین مالی تروریسم و در سال ۲۰۰۸ به تأمین مالی سلاح‌های کشتارجمعی‌اشاعه‌ای گسترش یافت. در سال ۲009 این نهاد بین‌المللی ایران را در لیست سیاه خود قرارداد. پس از آن نیز آمریکا تحریم‌های بانکی و نفتی ثانویه خود علیه ایران را آغاز کرد. در ابتدا مسئولین ریشه مشکلات بانکی را در تحریم‌های آمریکا یافتند و به همین دلیل مذاکرات هسته‌ای و برجام حاصل از آن را تنها راه ممکن برای رفع مشکلات بانکی دانستند ولی این توافق نیز در رفع مشکلات بانکی ایران ناکارآمد بوده است. برای نمونه علی طیب‌نیا وزیر اقتصاد و امور دارائی دولت یازدهم می‌گوید: «برای ارتباط با بانک‌های بزرگ جهانی دچار مشکل هستیم و آنها با ما کار جدی نمی‌کنند. انتظار ما این بود که بعد از برجام ما بتوانیم با بانک‌های بزرگ هم کارکنیم اما به دلایل مختلف ما هنوز نتوانسته‌ایم با این بانک‌ها کارکنیم».
همچنین ولی‌الله سیف رئیس‌بانک مرکزی نیز در مورد مشکلات بانکی و دلایل عدم همکاری بانک‌های جهان می‌گوید: «کارشکنی‌های آمریکایی‌ها اجازه نداده که از دستاوردهای برجام استفاده‌های اقتصادی لازم را ببریم زیرا بانک‌های اروپایی هم به دلیل ترس از آمریکایی‌ها، نتوانسته‌اند رابطه لازم را با ایرانی‌ها برقرار کنند». برای نمونه علی ماجدی سفیر ایران در آلمان می‌گوید: «رئیس‌بانک مرکزی آلمان یا رئیس‌بافین آلمان نیز عملاً ترس از این دارند که با ایران رابطه مالی داشته باشند؛ بنابراین شرایط نامناسب و سهم دلار در بانک‌ها برای آنها اجازه نمی‌دهد که با ایران همکاری داشته باشند». باوجود چنین اظهارات و شواهدی بازهم مسئولین، مشکلات بانکی کشور را ناشی از حضور ایران در لیست سیاه FATF می‌دانند و سعی دارند با پذیرفتن همه درخواست‌های FATF زمینه را برای رفع مشکلات بانکی (البته به ظن خودشان) حل کنند. هرچند که ایران ۳۲ مورد از ۴۱ مورد درخواست FATF را اجرا کرده است ولی مشکلات اقتصادی و بانکی کشور هنوز به قوت خودش باقی است. مسعود پزشکیان نائب رئیس‌مجلس شورای اسلامی در انتقاد به منتقدان FATF می‌گوید: «FATF بحث کاملاً تخصصی است که باید کارشناسان متخصص در رابطه با آن سخن بگویند. متأسفانه برخی در کوچه و خیابان از مردم درباره FATF مصاحبه می‌کنند، حتی کسانی که در تلفظ آن مشکل‌دارند، درباره آن نظر می‌دهند، یک عده هم خیال می‌کنند که در همه زمینه‌ها می‌توانند نظر بدهند».
همچنین برخی از نمایندگان مجلس نیز در اظهاراتی مدعی شدند که پیوستن ایران به FATF به ضرر آمریکا خواهد بود برای نمونه مصطفی کواکبیان، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در این زمینه می‌گوید: «امروز قطعاً مشکلات سیستم بانکی داریم و طرف‌های دیگر می‌گویند برای حل مشکلات بانکی باید به این کنوانسیون (مبارزه با تأمین مالی تروریسم) بپیوندد. تصویب لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم به‌نوعی مقابله با آمریکا است». باتوجه به اینکه گفته می‌شود انجام تعهدات FATF از سوی ایران، ازیک‌طرف به حل مشکلات بانکی ایران منجر می‌شود و از طرف دیگر زیان آمریکا را به دنبال دارد، بهتر است به اظهارات ‌خوان زاراته معاون سابق مدیریت مبارزه با تروریسم و جرائم مالی در وزارت خزانه‌داری آمریکا‌اشاره شود که در این زمینه می‌گوید: «برای قرار دادن ایران در تنگنا و سخت‌تر کردن شرایط برای این کشور، به حضور کامل FATF نیاز است. دنی گلاسر و چیپ پونسی، دو دیپلمات برجسته در فضای مالی جهانی و متخصص در بحث مبارزه با پول‌شویی از سوی ایالات‌متحده یک فرایند مطمئن را در درون نظام FATF گنجاندند که رژیم ایران را تحت نظارتهای دقیق قرار می‌داد».
مسئولین بهتر است با حساسیت بیشتر و دقیق‌تر جوانب مختلف FATF را مورد بررسی قرار دهند. صرف سطحی‌نگری و ظاهر آراسته FATF نمی‌تواند دلیلی برای پیوستن ایران به این نهاد بین‌المللی باشد. چراکه پیوستن به این نهاد، نه‌تنها مشکلات بانکی کشور را حل نمی‌کند بلکه ایران را بیشتر در تنگنا و خودتحریمی قرار خواهد داد. مسئولین باید بدانند که ریشه مشکلات بانکی ایران در تحریم‌های ثانویه بانکی آمریکا است و حتی اگر اتحادیه اروپا هم بخواهد قانون مسدود سال ۱۹۹۶ را اجرا کند بازهم نمی‌تواند از تحریم‌های آمریکا (قانون مصوب ۲۰۱۰) در امان بماند. بدین ترتیب FATF یک بهانه همانند مسئله هسته‌ای است و با پیوستن به FATF نیز مشکلات بانکی کشور حل نخواهد شد. در چنین شرایطی کشور با زیاده‌خواهی‌های غرب و نهادهای بین‌المللی وابسته به آنها روبه‌رو خواهد شد و تقاضای برجامهای موشکی و منطقه‌ای برای حل مشکلات بانکی ایران از خواسته‌های آنها خواهد بود. تنها راه ممکن برای حل مشکلات بانکی و تجاری و به‌طورکلی مقاوم‌سازی اقتصاد کشور اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی، به‌ویژه انعقاد پیمانهای پولی دوجانبه و چندجانبه با شرکای راهبردی و تجاری است.





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
پنجشنبه 14 تیر 1397
پنجشنبه 14 تیر 1397 12:49 ب.ظ
مرگ بر آمریکا و نوکرانش
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر





آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی